Min kropp mitt tempel.....eller hur var det???

Ibland växer små horn på mitt huvud(ok de är där hela tiden) för att provocera mina barns tänkande. Tonåringar som tror att de har byggt världen, deras syn är det rätta synen på saker och ting, och de följer "Trenden" slavisk. Det är då jag vill utmana deras tänkande.

När man står vid en kassakö kan man beundra eller bli förskräckt att 90% av tidningarnas löpsedel handlar om kroppen, och så klart hur du kan uppnå det "rätta" kroppen. För att passa in. För att gå ner i vikt, för att få bättre, finare, "identisk" kropp som "alla" andra har. Vilken ski...snack(förlåt).

Men som sagt, dubbelmoral på stranden kan vi kalla den inlägget. Jag har alltid haft problem med vikten. Kommer från en familj, där alla kvinnor genom alla år, generationer har bantat. Ingen normal syn på sin kropp, vist? Svårt att acceptera att åren går och gravitationen sätter sina spår. Kanske man skulle bo på Månen....Men tillbaka till ämnet. Jag brukar sola topless. Men jag har mina regler. Aldrig om någon manlig familjemedlem är närvarande eller någon som jag känner har sin man med sig. Och bara liggande....dvs inget Baywatch springande på stranden.
Och hur knäppt är inte det? Varför kan vi människor inte titta på en kropp utan att få fördomar, tankar och känslan att det är fel......

Många behandlar sin kropp som sitt tempel. Men jag undrar......om man inte ens kan står för en kropp som är unik som är bara ens eget, hur kan man då behandla det som sitt tempel. Jag skulle kalla den istället "Min kropp mitt fängelse".

Mina barn höll på att svimma av. Så klart jag var det pinsammaste mamma i hela världen-i alla fall på stranden, dock att det fanns flera andra som solade utan överdel. Och då var jag tvungen att förklara allt som jag har precis beskrivit till er. Min lilla höna tyckte att jag var fortfarande pinsamt, medan stora hönan såg fundersamt på mig och sa-"Ok mamma bara du inte solar med dina "ögon" på dig också". Och här måste jag förklara en sak. Nämligen att jag hatar få märke på ansiktet efter solglasögonen när jag solar. Så jag tar mina två svarta"ögon" dvs ett par plastbitar som man har när man solar solarium, och på det sättet sliper jag märket, och störs inte av solen i ögonen. Smart va? Ok inte snyggt men praktiskt.

Så jag är stolt över stora hönan som förhoppningsvis får en bättre syn på sin kropp än många kvinnor har idag och en dag kan hon säga stolt, att "Min kropp ÄR mitt tempel!!!"




Mina extra "ögon"




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback