Pitbull i ett spindelnät!!!

Vilken dag!!!

Ha-ha jag kan faktisk skratta åt det. Startade med att min lilla partner har försovit sig. Så jag står där på måndagsmorgon mitt i korridoren med min medicinvagn, behöver dela ut tabletter , ta prover , hjälpa med toabesöket, tempa, kolla med de söta patienterna hur de har sovit och helt plötslig upptäcker jag ...... att JAG ÄR ENSAM!!!!  Var jag förvirrad? Önskar att jag skulle kunna skriv att "Jag? Aldrig!!" men då skulle jag ljuga! Jag VAR förvirrad. Tänk vad jag saknade min underbara undersköterska. Men jag såg säkert helt bombad ut i huvudet:) och fick snart hjälp av andra kamrater. Som tur kom min duktiga partner snabbt, och dagen kunde starta:)

Vid 12 tiden upptäckte jag att jag står i ena handen med en telefon och talar med doktorn, i andra handen väntar en anhörig att kunna prata med mig, jag har datorn på för att ordna några saker på en tredje patient, och min partner vinkar längst ner i korridoren för att hon behöver hjälp. Ni kan tänka er!!! Då kommer man på vad man har fått lära sig på utbildningen, "Sjuksköterskan är som en spindeln i nätet"

Jaha!!!!! Men spindeln har 8 ben!!! Och om hon har trasslat in sig med alla åtta så ingen jä.....organisering kan hjälpa att komma ut från den nätet. Och tänk er......en pitbull med åtta ben intrasslad i ett spindelnät:) Ha-ha....men det ordnade det till slut!!!

Så dagen har varit som en mindre kaos då måndag är en dag då Sverige vaknar. Alla inblandade i olika yrkesgrupper öppnar sina mail, svimmar av, och när de vaknar skriker de, ta sig i huvudet och slänger sig på telefonen för att göra varandras dag ännu mer komplicerad.
En helt vanlig måndag!!!:)

Till och med min Pitbull har kommit fram och tappat lugnet(jag har faktiskt hållit mig i skinnet ett tag nu) och jag kan nästan svära på att hon hade fragma i munnen. Snyggt va? Och på köpet så har mina barn ringt till jobbet för att de vill leka med kompisar, fast vi har bestämt att idag blir det läxor. Och efter att jag har hotat de med utegångsförbud tills de är 30 och slängt på luren kunde man gott säga att Pitbullen va i sitt esse......

Så dagens fundering och fråga. FÖR VEMS SKULL ÄR VI PÅ VÅRT JOBB??
Är det inte så att vi bedriver vård med patienten i fokus??? Vad är poängen?? Att kunna hävda oss och -ursäkta för uttrycket- "pinka in vårt revir", eller att försöka hjälpa varandra och lösa problemen som uppkommer på vägen. För de kommer!!! Ingenting går utan god planering, smidighet, hjälpsamhet, och viljan att inte tappa fokusen på patienten. Och till och med då kan bli tokig:)

Så vad är dagens lärdom?

PATIENTFOKUS, SMIDIGHET, HJÄLPSAMHET, OCH EN LITE GNUTTA MED HUMOR!!!!


Huaaaa!!! God kväll önskar Pitbullen som  försöker fortfarande trassla ut sig......och tycker att det är skönt att va tyst för en stund och inte behöva prata!! -Har JAG skrivit detta?? Gud !!! Jag håller på att tappa stinget!!:)


Men en spindel kan va rätt söt ändå;)



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback