Pengarbrist...... Är det en familjesak?

Har snurrat runt på nätet och fastnat i en artikel som handlar om om man ska berätta för sina barn om familjens ekonomi. Relationsexperter som råder föräldrar till det ena och den andra.

Jag tycker att det är åldersrelaterad. När barnen börjar förstå att saker och att huvudtaget att leva kostar pengar då är det inte mer än rätt att barnen ska ta del av familjens ekonomi på en anpassad nivå.
Jag menar inte att vi ska skrämma livet ur barnen så att de oroa sig för pengarna, men det är rätt bra om man förklarar varför man inte kan köpa det nyaste telefonen(helt onödig enligt mig) eller skorna, eller kläderna som kompisarna har.

Tufft? Ja!! Men ett nödvändigt måste om man ska överleva vardagen med alla måste och påtryckningar av media , och kompisar. Många saker som man vill ha för att kunna passa in eller för den delen kanske bara att huvudtaget bli accepterad.

Så jag tycker att det är inte mer än rätt att barnen ska också ska ta del av ekonomin och förstå situationen. Man ska inte behöva som föräldrar skämmas för att man har dålig ekonomi som man kanske inte kan påverka, och vända ut och in sig för att vardagen ska gå ihop.

Och har du inte råd att åka iväg på sportlovet som många gör, så köp hem lite godis, baka något gott, kryp under en filt och spela ett spel eller kolla något film som alla kan njuta.

Va bara närvarande!! Det kommer att räcka ska du se!!







Kommentarer
suzan säger:

Klok är du min vän...love you! Kram

2011-02-16 | 18:24:03

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback