Ego??

Har funderingar....Hur långt kan man gå att säga nej till saker som får en att bli trött, tappa fokusen, och tar flera dag att hämta sig. Folk går runt och ställer upp på så mycket måste. Man vrider in och ut sig själv för att man ska följa strömmen, traditionerna och bara för att "det brukar man göra". Hur ska man kunna motstå allt måste och inte få dålig samvete. Så nu funderar jag.....Kan jag ställa mina känslor förre andras behov? Kan jag säga nej till något som jag ville ha innan , men tanken på den drar min kraft. Ja, jag pratar om Julafton. Har lust att va hemma helt själv med barnen och mannen min och inte ha massor med folk hos oss, och inte åka iväg. Är jag EGO?? Gudd , det är så svårt.....J
Jag tror jag ringer Tomten......om han hör mig:)


Kommentarer
Eva säger:

Man är inte ego om man vill vara ensam med sin familj på julafton.

Att lära sig säga nej är svårt... men jag tror att träning ger färdigheter. Nånstans handlar det väl om att man vill vara "så duktig" och ställa upp för människor (och därmed bli omtyckt/älskad av alla.)

Men man måste ställa upp för sig själv först. Säga ett vänligt nej till det man inte vill/orkar/kan så man orkar med det man verkligen vill.

Go for it :)

2010-10-21 | 17:42:32
Erika/Pitbull:) säger:

Tack Eva, nu känns det bättre!! Kram!

2010-10-21 | 18:37:40
Bloggadress: http://pitbullmamma.blogg.se/
Johanna Roth säger:

Att säga nej till andra är att säga ja till sig själv. Och ibland är det väldigt, väldigt klokt! Lyssna på dig, din kropp och gör som DU vill. Inte vad ANDRA förväntar sig. De är vuxna, och kan fixa en egen jul - eller hur?



Håller med Eva. Stå på dig älskade Pitbull <3! Du är värd att må bra, få lugn och frid i själ och hjärta.



Kramar Johanna

2010-10-22 | 10:12:51
Bloggadress: http://mammansdotter.blogg.se/
Agnetha säger:

Visst är vi "vuxna och kan fixa vår egen jul", men kan Ebba och Nellie det??? De är iaf inte vuxna! Fråga dem iaf vad de känner inför din fundering innan du bestämmer hur du vill göra i jul!

Kan förstå hur du känner till viss del, men du frågar om det är EGO?? Ja, om man ser till barnen och inte pratar med dem så tyckaer jag faktiskt att det är det! Hoppas du kan ta min uppriktighet! Som sagt...vi andra är vuxna och klarar fira iaf* så oss behöver du inte räkna in i personer att ta hänsyn till...enl mig! Agnetha

2010-10-22 | 14:26:45
Eva säger:

När barnen/tjejerna är så "unga" som de ändå är, känns det som det är föräldrarna som "bestämmer" hur julen ska vara...Klart att tjejerna kanske vill vara med i ett större sammanhang, men kanske inte på bekostnad av en mamma (o pappa?) som mår dåligt och hellre hade velat ha det annorlunda.

2010-10-25 | 23:33:58
Agnetha säger:

Ja du Eva...det är lätt för oss bisittare att ha åsikter, och precis som jag sa "fråga dem vad de känner inför din fundering"! Lättare att ha med dem på tåget för att resan skall bli lättare skulle jag tro... Och sen bestämmer förhoppningsvis inte de om hur det verkligen blir. Tror inte det handlar om "större sammanhang" och hoppas att de inte ens skall behöva tänka så, i så unga år men kanske inte att de skall bli på bekostnad på någon helst...denna barnens jular!!...Mina barn bestämmer inte heller om vad som helst...och då är den äldste 16 år (han försöker dock)! Du måste misstolkat mitt inlägg...och det skriva ordet tolkas ju alltid av den som läser och tar in...

Sorry Erika, kunde bara inte låta bli! Självklart hoppas jag att ni alla 4 blir tillfreds över jul...en fröjdefull sådan!! STOR KRAM!!!! <3

Agnetha

2010-10-26 | 21:37:09

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback