30 dagars tema bloggande....nr 9


Min tro

Det var svårt. Har alltid sett mig som en människa som inte tror på Gud. Är döpt till Katolik, men kommer från en familj där religionen har splittrat människoröde och det påverkade min tro genom hela uppväxten. Med en familj som bestod av både judar och katoliker, där man tog avstånd från varandra på grund av att de inte kunde accepterar varandra åsikter, känner jag att Gud bara skapat problem.

Under åren har jag även sett människor förlora sitt barn, sin man, sina kära och så klart Jag som har förlorat min styvmor, och min mamma också. Då dyker upp frågan -Om det finns Gud, varför tillåter han detta ske? Händelserna i mitt liv får mig att tvivla på att någon där uppe vakar över oss. Så Nej. Gud tror jag inte på. Jag vill gärna ha bevis och förklaring på saker som sker och just nu kan jag inte se att en människa (om det finns Gud så tror jag att han är en vanlig människa som har uppnått en annan stadium) kan bestämma över ens öde och hela mänsklighetens utveckling.

Men det finns saker som jag tror på.


Jag tror att livet kan inte ta bara slut efter döden. Tror INTE att vi kommer till paradiset eller till helvetet, men jag tror att vårt själ kan inte bara försvinna. Kroppen dör, men vi är så mycket mer än bara en kropp. Så jag tror att det finns något efter döden och att vi återser de kära vi har förlorat.

Jag tror på ödet. Men att vi människor KAN påverka vårt eget öde.

Jag tror att det finaste man har är sin familj och sina vänner som jag skulle inte ha klarat mig i de svåra åren som har varit.

Jag tror att alla människor föds goda, och att det är livets mörka sidor som får de förstörda.

Jag tror på kroppskontaktens styrka, kramarnas helande kraft och att man ska inte va rädd att fråga "hur mår du idag?"

Jag tror på kärlek och passion.

Jag tror på att en dag kommer botemedlet för cancer så att människor ska inte behöva förlora någon.

Jag tror  INTE att det var Gud utan en mer avancerad livsform med hjälp av evolutionen som har skapat människorna.

Och till sist! Fast jag tror inte på Gud, så VET jag att människorna behöver något/någon att tro på. En del kallar det Gud, en del öde, själ, eller bara en ting. Men oavsett vad vi kallar det, så tro behöver vi. Det ger len känsla för hopp, och en vägledning genom livet!!











Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback