Semester. En stressfälla....om man tillåter det!!

Min sista vecka på semester, och det fick mig att fundera hur alla andra semestrar har varit. Oftast så hade vi spikat schema, har jobbat järnet på huset eller i trädgården, besökte allt och alla, och tryckte in så mycket aktivitet på 4 veckor som man bara kunde. I år var det annorlunda. Bäst kan jag beskriva med tre ord:
Vi lullade runt:)

Inget måste, ingen panik om vi inte har något att göra, och det bästa med att vi verkligen gjorde som vi kände för det utan att vi fick dålig samvete att besöka alla eller att huset var inte klinisk rent.

För vad gör man? Man storstädar för att man har tid!!! Men haloooo!!! Vi städar som galna under året, för att det är jul, det är påsk, det är midsommar, släkten kommer, det är fest osv. Då undrar jag. kan man inte ta semester från det också??? Jag har gjort det. Ingen fönsterputsning, ingen utrensning av garderober och ingen storstädning av huset oavsett vem kom på besök. Nej!!! Jag HAR semester. Det städades  så det såg normalt ut. Inte mer!! Jag har till och med blundat över barnens avdelning (med några få utbrott-man kan inte förändras över en dag).

Jag har lullat runt i trädgården, planterat, sått, sett allt växa, rensat och grävt.  Har campat(snacka om Taikon liv:)), mannen har fiskat, besökt loppis, åkt karusell, läst massor och ibland har bara varit och till och med blundat över hopvikt tvätt  som egentligen skulle har plockats in.

Och för första gången på många år känner jag att fast vi inte var utomlands och solat järnet, var denna sommaren det mest avkopplande semestertiden jag har haft.

Varför?? För att vi tog dagen som det kom och inte för att det var tvunget att va på ett viss sett dvs göra så mycket så möjligt på 4 veckor.

Så det är väl inte så konstig att många är mer trötta efter semester än innan.....dock lösningen är så enkelt. Prioritera dig själv och inget annat. DET är semester. Gör bara det som får dig att må bra. Svårt?? så klart! Det tog "bara" 38 år för mig att kunna fixa det.

Så kära läsare!!! Skit i alla måste,  skit i att umgås med folk som inte få dig att må bra men du måste besöka, skit i att semestra ihop med folk/ släkter bara för att det har gjorts så i alla sommar, skit i storstädning, låt ungarna ha tråkigt så de också kan varva ner men för det viktigaste av allt.......

SKIT I ATT VARA SÅ JÄDRA DUKTIG SOM DU MÅSTE VA ÅRET RUNT!!!!! VA EGO OCH BARA NJUT!!!!

För det har Jag gjort!!!

Puss och kram!!!


Är det meningen att man ska se ut så efter/under semster?




En behaglig semsterdag!!!:)




Kommentarer
Eva säger:

Klokt talat!

2011-07-20 | 10:51:07
Johanna Roth säger:

Sant, så sant. Det gäller att njuta och göra det som får en att må bra!!



Kramis

2011-07-22 | 17:21:18
Bloggadress: http://mammansdotter.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback