Piff & Puff

Ibland undrar jag varför har tjejer så svårt det med vänskap. Killar är sååå mycket mer okomplicerade. Sen barnsben har jag alltid haft lättare att umgås med killar än med tjejer. Klart att jag har haft så kallad "bästisar", men så fort det blev flera tjejer inblandade, svartsjukan kom in i bilden eller min "bästis" ville äga mig så drog jag mig undan. Att ha killkompisar var mycket enklare. Ingen blev svartsjuk på den andra och man kunde umgås utan att det ska tisslas och tasslas. Vist kunde det ställa till med lite problem i högre ålder när flickvännerna kom in i bilden men oftast upptäckte de efter ett tag att jag var ingen hot, utan en "tillgång" som man kan faktiskt ha mycket nytta av:)

Man kan ha flera bästisar under livet och olika bästisar i olika perioder. Man utvecklas som person och  det händer saker i ens liv som gör att man umgås mer med en person just då. Olika människor kommer in i ens liv och man kan upptäcka att just den personen just i denna ögonblicken behöver du mer är någon annan. För  just den personen ger dig något som gör dig hel.

Jag har aldrig försökt gradera mina "bästisar" och alltid försökt va tillgänglig för alla. Men idag förstår jag att det inte går. Det går inte att dela mig i olika bitar och ge alla lika mycket uppmärksamhet. För till slut faller allt. Svartsjukan dödar allt. Det gäller inte alla tjejer missförstå mig inte kära läsare, men oftast är det det som är problemet. Och då är vi tillbaka till det jag pratade om i början....killar har såå mycket enklare att umgås.

Att kunna ha en vän livet ut kräver att kunna släppa taget ibland och acceptera livets svängningar. Att känna att dock man är inte "hopväxt" hela tiden, kan man alltid ringa,träffas, umgås mer och det känns lika varmt och nära som om det var igår. Så ser jag på det.

Men det är svårt. Man är inte Piff och Puff;)


Så vad gör man? Man kan bara hoppas på att under livets gång träffar man några personer som berör och lyfter upp en.







Kommentarer
Johanna säger:

Väldigt sant. Livet har sina skiftningar och får så lov att hänga med i dessa skiftningar. I olika lägen behöver man olika vänner, vilket betyder att de man har är lika mkt värda -alltid, även om man inte är som Piff och Puff:-). Kram till dig.

2011-08-28 | 15:42:05
Bloggadress: http://mammansdorter.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback