Ytligheterna -vart tog lagom vägen??

Eftersom jag har packat på mig några kilo och har bestämt mig att göra något åt det, uppmärksammas jag mer på artiklar  om vikt och metoder att gå ner i vikt.

Dagens ytligheter har jag hittat på webbwn och i tidningen Amelia. För ett tag sen har jag snurrat in mig på en ung tjejs blogg som heter Kissie. Säkert att några av er har hört talas om henne. Jag är mest schokkad av hur vriden hennes uppfattning av livet och hennes utseende är. Ni ska inte missförstå mig jag har inget emot plastikkirurgi (och jag står för det) så länge det görs för att få människorna mår bättre för sig själva och inte för någon annan. Men när utseendefixering går överdrift och detta sköts via en öppet blogg där hundratals unga tjejer (och ja.. kärringar med) ramlar in och läser den då tycker jag att man har en skyldighet att tänka genom vad man uppmuntrar de unga tjejerna till. För att korta av mitt bablande , handlade om det idag att hon har börjat banta och vad hon äter till lunch osv. (lägger in bilder på den). Jag blev mest ledsen.

Den andra ytlighet som jag läste idag var det i tidningen Amelia-som jag personligen älskar-där de har berättat om en omvänt skönhetsideal. I Mauretanien skickas flickor på läger för att äta upp sig och bli åtråvärda hustruer. Mannens status relateras till hur hans fru ser ut.  Fruarnas (de är sällan äldre än 12-14 år år när de gifts bort) utseende visar hur bra hennes man ta hand om henne och hur mycket pengar de har. Desto tjockare kvinnan desto rikare mannen är. Flickorna tvångsmatas och får utstå slag och tortyr, om de inte äter maten som läggs fram. I värsta fall får de äta upp maten som de har spytt upp. De äter genomsnitt 12-14 0000 kcal/dag och det kan bestå av massor med getmjölk oljiga maträtter, välling, och ibland muggar med rent djurfett i. Allt för att behaga mannen.

Det kallar jag ytligheter. När jag lärde mig svenska var det ett ord som ingen kunde översätta, eftersom det finns bara i svenska språket. Det orden var LAGOM. Vart tog den orden i världen vägen? Hur ska kan man kunna som mamma uppfostra flickor och för den delen killar med( det är bevisat att anorexi ökar bland killar) att njuta sina kroppar och att få ett hälsosamt inställning till mat? Svårt är det och lättare blir det inte. Världen är redan vriden som det är och bättre knappast blir.............


Kissie och hennes lunch....





En tidning i min smak!!!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback