Detoxa från vardagen

Ofta stöter man på missnöje när man diskutera på jobbet eller bland bekantskapen om att man hinner inte med något på veckorna eller för den delen inte på helgerna heller.  Men om man tänker efter, är det inte så att det är vi som styr över detta? Vi jobbar, sliter, aktiviteter, middagar med kompisar, hundra barn som sover över, fredagsmys, resor, ja...listan kan göras långt!! Men vad tog lyxen med egen tid, egen uppskattning, och egen frihet vägen? Jag har börjat leva om. Jag har varit där, där många fortfarande är. Och se hur det blev. En dag var det stopp. Men så klart, det är nästan tabu att prata om det i dagens samhälle. Det är svagt att erkänna att man har gått in i väggen att hjärnan, hjärtat och hela existensen har lagt av. Det är tabu att visa sina känslor och be om hjälp. Man smyger med den och håller upp skenet. För vilken nytta? Är det någon som tackar för dig efter det? Nej, Ingen!!!! Jag har tänkt om och är på väg. Jag har valt att detoxa från vardagen och försöka få tillbaka stunderna som ger mig kraft,befrielse från alla måste och bekräftelse om att jag duger och att jag räcker som jag är. Jag njuter att dricka min kaffe på morgonen och titta på en liten fågel som sitter på altanen.  Jag försöker acceptera verkligheten som det är, försöker inte tiden styra mig(så klart det gör lite ) och det viktigaste är att jag försöker bli snäll mot mig själv. Ställ krav på alla i omgivningen för att de ska acceptera din egen tid. Om det är bara  kanske handla om en enkel besök på toaletten. Småbarnsföräldrar vet vad jag pratar om.....att barnen aldrig fattar att inte stå bakom dörren och diskutera eller slita i dörren för att ställa en fråga!! Ställ krav och uppskatta dig själv!! Låt vardagen och helgen flyta ihop, för det är så det borde va. Oavsett om det är mitt i veckan eller på helgen borde man uppskatta och njuta allt livet erbjuder. Vi-Jag är så dåliga på det. Vi kvinnor är speciellt dåliga på det!! Och sen gnäller vi och gör oss martyrer. Skärpning!!


Njut stunderna!!! Eller gör ett försök i alla fall med små steg i rätt riktning. Jag försöker och är på väg!!

Kommentarer
Johanna Rothen säger:

Älskade fina vännen! Blir tårögd när jag läser. Du är SÅ värd din egen tid, för att hitta ditt må-bra-sätt!!! Love you! Ljuset finns bakom molnen - alltid <3, fastän den ibland är rysligt svår att upptäcka.



Kram Johanna

2010-10-10 | 17:02:11
Bloggadress: http://mammansdotter.blogg.se/
Cissi säger:

mysig bild! :)

2010-10-10 | 17:21:36
Bloggadress: http://cviklund.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback