Ödet eller det Fria Valet......

Igår var det "lökjakt" med kära Chatta. Ok, det lät fel.....;)

Jag var med Chatta igår och körde runt i olika affärer för att köpa blomlökar som man ska sätta nu inför våren. Phu..det lät bättre:) Och så på köpet så blev det en äppelträd av sorten Aroma, som fick snällt följa med hem efter att jag har baxat in henne i bilen(har dödat några blad på vägen) och en buske av sorten Fjäril buske.

Efter botanisering bland alla växter har vi tagit en välbehövlig fika. Det är alltid lika trevligt att föra djupa samtal med någon som är klok och har känt mig länge. Denna gången handlade om ödet och det fria valet. Eller rättare sagt OM man har ett fritt val.

Min pappa tror på ödet. Han tror att allt är bestämt i förväg, och dina val styrs av detta. Du kan inte påverka något, för att om det var "skrivet" att det ska hända så, så händer det. Jag vet inte om jag kan hålla med det, men så klart har jag ingen bevis på att det inte är så.

Och så har vi på andra sidan det fria valet. Har vi verkligen ett fritt val?. Styrs inte våra val av våra känslor, omgivning, system vi lever i, ja egentligen allt runt om kring oss? För med handen på hjärtat...... om du tänker efter, så väljer du aldrig något utan att det är någon liten guldfisk som simmar runt i ditt hjärna viskar och påverkar ditt val!!!
Men  valet vi gör på ett ögonblickens sekund utan att tänka efter? Är det fritt val? Jag säger nej. Det styrs också av dina känslor som i sin tur styrs av något händelse. Så i min värld finns det inte fritt val. Hård? Kanske.....

Men vad är viktigast? Att kunna välja fritt, eller att tro på ödet?

Det spelar inte någon roll tycker jag. Det viktigaste är att man ska känna att man har gjort ett bra val och om ödet hade ett litet finger med i spelet, så vad spelar det för roll;) Så jag lullar runt i min värld, och hoppas att de val jag gör är rätt, och att jag kan stå för de. Och det jag inte kan ändra på....hoppas kunna acceptera.

Kramis-kramis Pitbull:)


Vem styr egentligen vårt liv, vårt värld och vårt existens??



Butterfly busken.





Lite klen, men......hon hämtar sig under mina gröna fingrar:)








Kommentarer
Eva H säger:

Jo, men lite fria val har vi. Jag kan välja om jag ska kommentera ditt inlägg eller inte. Jag kan välja om jag nu ska gå ner och hänga tvätten i källaren eller om jag ska satsa på att hänga den ute och hoppas på att slippa göra en tjurrusning ut om det börjar regna.

Jag kan välja att avsluta detta inlägg nu. Eller inte.

Kram/E

2011-09-23 | 12:40:31
Johanna säger:

Så tänker jag oxå eva. Och vi har ett val hur vi väljer att förhålla oss till saker. En viss bestämdhet tror jag det finns, vi föds där vi föds tex. Men många val återstår. Kram!

2011-09-23 | 14:07:31
Maja säger:

Jag tror man styr väldigt mycket över sitt liv själv. Man gör olika val beroende på hur läget är just då, inte säkert att jag skulle gjort likadant om jag kände på ett annat sätt. Vi styrs väldigt mycket av känslor i det man gör tror jag... gäller i alla fall för mig själv. Jag önskar jag hade gröna fingrar som du... här hemma ska blommorna vara himla glada om dom får vatten en gång i månaden haha.... nä så farligt är det inte men det finns blommor som dör här hemma emellanåt! Kram på dig vännen

2011-09-23 | 15:54:48
Bloggadress: http://http://maja-home.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback