Ska vi gnälla, så får vi göra det tyst!!!

Nytt år och så nya betalningar. Precis när man har glömt så knackar de på dörren som Gestapo gjorde i andra världskriget.

Jag pratar om CSN. Klart att man ska betala tillbaka, men jag har nästan fick en skrattattack när jag kollade på hemsidan och läste att jag har 23 år på mig att betala tillbaka skulden. VILKEN TUR!! Eftersom med denna pensionssystemet kommer vi inte ha fett när vi är gamla så det är skönt att veta att det blir en räkning mindre.

Men så klart att vi gnäller.  Men stopp!!  Jag tror inte att vi vet hur bra vi har det. Som jag har fattat (rätta mig om jag har fel) Sverige är den enda land i världen som har den generösa systemet att man kan låna pengar med rätt ok ränta för att förverkliga sina drömmar. Vist är det något att fundera efter?  Jag har kusiner som fick jobba när de gick och pluggade på universitetet för att klara av att leva. Tuffa arbetstider varvade med tentor och ibland flera jobb samtidigt.

Så när jag tänker efter och läser om studenterna som gnäller över sin situation kan jag inte låta bli att skaka på huvudet. Och det värsta att jag gnällde också, och har inte fattat hur bra vi har det.

Vist kan de som sitter på CSN va trögfattade och trångsynta när man läser deras återkrav på folk som har blivit sjuka eller har något oförutsett har hänt med de, men för det mesta går det bra.

Så ska vi gnälla......får vi göra det tyst!


God kväll:)





Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback