En nyfunnen feminism i mig?

God morgon. Söndag och det innebär, slapning,  TV-n är på hela dan, och fika med nära och kära. Och att vädret är såååå underbart  hjälper till för att samvetet inte ska spöka. Så snart fika med kära bröder och svägerskor och söta kusinerna Max och Freja. Sen ska jag jobba några timmar. En skön söndag att se fram emot.

Men för att komma till poängen. Tidningen Tara är en tidning för 40+, men jag tycker att det finns artiklar och kloka inspirationer som jag som är "ung och fräsch" kan ha nytta av. Men när jag bläddrade i den idag blev jag tokgalen.
Man fick tipps för några julklappar för olika plånböcker och så dök den "söta presenten" upp.

Ge bort en hushållstjänst=700kr och med texten under: "Älskling! Jag tar hand om disken i hela Januari! Klas "

Blir man arg eller? Är det inte så att man ska dela på hushållsarbetet? Varför ska vi KVINNOR ta det som en present att våra män kan tänka sig att diska en hel månad? Och varför är det män som ska GE bort det så generöst?
Att det kommer från en tidning med inriktning på kvinnor slog mig med häpnad. Jag blir så arg.  Vi ska VA GLADA OCH TACKSAMMA att få sååååå fint present från våra män!!
En samhälle som BORDE va jämställd kan fortfarande se kvinnan som är hushålets självklara städerska. Vist kollar man runt lite så det är så fortfarande i det mesta hushål. Det är tyvärr så att kvinnor drar det mesta av arbetet som knyter sig till hemmet. Är det inte dags att synen på den kvinnan ändras?

Jag vägrar bli en kvinna som ska va Glad Kåt och Tacksam!! Jag vill va en kvinna som vill leva med mannen på lika villkor, men kunna se mina begränsningar-och hans begränsningar (typ, jag kan inte byta däck på bilen) och dela upp arbetet efter den.

Jag vill hitta balansen utan att kallas "surfitta" eller "PMS-kärring", jag vill kunna säga till min man -"nej den delen får du ta"  utan att försöka ge mig på något som jag inte kan bara för att bevisa att "kvinnor kan".  Och vist  skulle jag kunna lära mig byta däck på bilen,men så länge jag trivs med att baka (så klart att min man kan också om man vill) och att Jonas byter däck, så länge vi hittar balansen i hemmet ska jag va nöjd.

Så jag vet inte om det är min lilla nyfunna feminism som protesterar , men jag blev sååååå ARG på tidningen som borde lyfta fram kvinnan och och inte ta för givet att kvinnor ska va glada för något man borde dela på!

Vill ha bara BALANS!!!!!





Kommentarer
Eva säger:

Bra rutet !

2010-11-21 | 12:43:39
ÅSA säger:

cool bild :P



jag håller med dig när det gäller det där med diskningen ;)

2010-11-22 | 10:52:47
Bloggadress: http://enjaveltill.blogg.se/
ÅSA säger:



Sv, Tack så mycket :)

2010-11-22 | 12:18:28
Bloggadress: http://enjaveltill.blogg.se/
Alex säger:

Heja dig Erika!! Du vet att jag håller ju med dig så det bara smäller om det, vi ska alltid vara tacksamma om männen "hjälper till" med städ, tvätt, disk, matlagning osv. Nä, 50/50 ska det va!!

2010-11-22 | 19:45:58
Anna säger:

Tack för alla kommentarer roligt att vi delar åsikt!

kram

2010-11-22 | 20:50:49
Bloggadress: /http://www.finest.se/mrsboss

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback