Böneutroparetävling.....

Alla som har varit i muslimska länder vet men i alla fall hör att det är bön 4 ggr per dag som hörs i gigantiska högtalarna. När man är turist tycker man att det är högljud, skrikande och så fattar man ingenting så man vet inte hur allvarligt är det.
Det var så för mig med tills jag zappade in mig på TV 1 i onsdags. Det var en program från UR, som handlade om en tävling i böneutrop som sker varje år i Istanbul, där tävlar man för att bli en böneutropare. Efter att jag har sett programmet insåg jag att det är på blodigaste allvar och en hedersuppdrag som många män lägger sin själ i det. De tävlande får sjunga upp (för mina öron låter det fortfarande ett skrik, ni får ursäkta) för en Moské fullt med män (inga kvinnor så klart) där sen bli en utvald att sjunga bönen.
Vill understryka att jag har mina egna åsikter om kvinnosynen i allmänhet i de länderna som jag inte tänker gå in på. Jag är endast fascinerad att det finns en tävling inom böneutrop.

En intressant program som jag kan rekommendera.
http://www.ur.se/TV/tv-tabla/?date=2010-11-24&type=long

Muslimska Bönetornet....

Kommentarer
sara säger:

hej,de är å att de inte sjunger utan de läser. och visst ja kan förstå att de låster som ett skriker i dina öran då du inte förstår vad de säger. och de får visst vara kvinnor i moskeen. de kanske tävlar om att få vara böneutroparen men de är väl inget fel och roligt för den delen. tycker att du ska ha mer respekt för att de är en religon som många respekterar.

2011-11-19 | 17:50:53

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback